Social return - Provincie Noord-Holland
Met social return creëert de provincie kansen op werk voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.
Bij inkopen vraagt de provincie haar contractpartners om deze groep mensen aan het werk te helpen. Dit kan door het bieden van een baan of stageplek, het met kennis ondersteunen van sociale initiatieven die mensen dichter bij werk brengen of door sociaal inkopen. In iedere opdracht van werken boven €150.000,- en diensten boven €214.000,- wordt een socialreturn-verplichting opgenomen.
Hoe geef je als onderneming invulling aan social return? Hierbij staat de zoektocht naar de juiste match met mens, activiteit en resultaat centraal. Verschillende organisaties die zich richten op arbeidsparticipatie kunnen hierbij ondersteunen. Meer informatie staat in het Social return magazine.
Na definitieve gunning van de opdracht neemt de contractpartner binnen 7 werkdagen contact op voor een adviesgesprek met team social return. In de checklist staan alle acties op een rij.
Team social return van de provincie denkt mee, faciliteert en adviseert over een passende invulling van social return. Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen die aan de kant staan weer aan de slag komen. Naast monitoring en controle van de social return-prestatie kan team social return contractpartners ook in contact brengen met het netwerk van de provincie.
Het kan iedereen overkomen: afstand tot werk. Die is te overbruggen. Daarom staat in de inkoopcontracten van de provincie een social-returnverplichting. Om mensen met een ziekte, beperking, na ontslag of statushouders en mbo-stagiairs een kans te geven. In deze video vertelt gedeputeerde Zita Pels waarom social return bij de provincie Noord-Holland zo belangrijk is.
4 nov. 2020 02:00:00