Overboord geslagen containers
Voor het laatst aangepast: 25-06-2020, 10:35 uur
De MSC Zoë is bijna 400 meter lang en een van de grootste containerschepen ter wereld.
In de nacht van 1 op 2 januari zijn in de Noordzee boven de Waddeneilanden 342 containers van het schip overboord geslagen. Deze containers zijn voornamelijk gevuld met auto-onderdelen, speelgoed en meubels. Veel van deze inhoud en een aantal containers zijn aangespoeld op de Friese Waddeneilanden en aan de Waddenkust in Fryslân en Groningen. Inmiddels zijn 299 geïdentificeerde containerdelen met unieke containernummers geborgen.
Wat gaat er de komende tijd gebeuren?
Er wordt conform het opgestelde plan van aanpak voor het opruimen en schoonmaken gewerkt aan het zo goed mogelijk opruimen van de stranden, dijken en kwelders. Er wordt met MSC onderhandeld over de schadeafhandeling. Daarnaast lopen er nog meerdere onderzoeken naar de oorzaak en gevolgen van de overboord gevallen containers.
Onderzoek naar zeewaardigheid schip
De Duitse havenautoriteiten hebben onderzoek gedaan naar de zeewaardigheid van het schip. Dit wordt gedaan als zich een incident heeft voorgedaan. De havenautoriteiten geven het schip vrij als aan alle voorschriften is voldaan. Met het vertrek van de MSC Zoe van Bremerhaven naar Gdansk is dit onderzoek afgerond.
Strafrechtelijk onderzoek
Het Team Maritieme Politie en de Inspectie voor Leefomgeving voeren het strafrechtelijk onderzoek uit naar de overboord geslagen containers van het containerschip MSC Zoe. Het onderzoek staat onder leiding van een officier van justitie van het Functioneel Parket. Het is nog niet bekend wanneer dit onderzoek wordt afgerond.
Onderzoek naar overboord geslagen containers en vaarroute
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft onderzoek gedaan naar de overboord geslagen containers van het schip MSC Zoe. De Raad richtte zich hierbij met name op de gevolgen van het ongeval, de lokale situatie in het Nederlandse Waddengebied en de vaarroute van het schip. Het rapport is op 25 juni 2020 gepubliceerd.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid is een zelfstandig bestuursorgaan en opereert onafhankelijk van de Nederlandse overheid en andere partijen. De Raad besluit zelf welke voorvallen en onderwerpen worden onderzocht. Het doel van alle onderzoeken is om te leren van voorvallen en aanbevelingen te doen om de veiligheid te verbeteren. De onderzoeken van de Raad gaan niet in op schuld of aansprakelijkheid.
Onderzoek naar oorzaak
Onder leiding van Panama, onder wiens vlag het schip voer, heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid samen met Duitsland de toedracht van het voorval onderzocht. Het land onder wiens vlag een schip vaart wordt ook geacht onderzoek te doen. De resultaten van dit onderzoek zijn op 25 juni 2020 gepubliceerd.
Onderzoek naar effecten plasticverontreiniging
Rijkswaterstaat is samen met de Waddenacademie een onderzoek gestart naar de (middel)langetermijneffecten van de plasticverontreiniging op de Waddenzee, als gevolg van de overboord geslagen containers. Op 30 januari 2020 is een (tussen)rapportage met een korte stand van zaken en eerste beeld opgeleverd door het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek ter Zee en Wageningen University (Wageningen Marine Research).
Evaluatie van de crisisorganisatie
Het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) heeft de evaluatie van de crisisorganisatie met betrekking tot de overboord geslagen containers van MSC Zoë uitgevoerd. Het evaluatierapport is op 20 juni 2019 gepresenteerd.
Onderzoek naar aanpak Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Het IFV heeft ook onderzoek gedaan naar de aanpak van de containercalamiteit door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De resultaten hiervan zijn op 20 juni 2019 gepubliceerd.
Onderzoek naar mogelijkheid track and trace
Het TNO doet in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoek naar de mogelijkheid om track and trace (chips) toe te passen op containers. De uitkomsten van dit onderzoek worden in de zomer van 2019 verwacht.
Onderzoek naar naleving regelgeving sjorren containers
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de naleving aan de regelgeving voor het vastzetten (sjorren) en stuwen van containers op zeeschepen onderzocht. Dit rapport is op 14 mei 2020 gepubliceerd.
25 jun. 2020 02:00:00