Wat te doen bij stroomuitval - Veiligheidsregio IJsselland
Water, verwarming, licht, internet; we vinden het de gewoonste zaak van de wereld.
Nutsvoorzieningen horen bij het dagelijks leven, maar we zijn er ook van afhankelijk. Het uitvallen van één of meer voorzieningen kan flinke overlast geven. De overheid en nutsbedrijven hebben noodplannen klaarliggen. Maar het is ook belangrijk om te weten hoe je zelf goed voorbereid bent.
Stroomuitval leidt tot ongemakken die groter worden als de storing langer duurt. Bij een grote stroomstoring zitten duizenden huishoudens tegelijk zonder elektriciteit. Ook de verwarming en het water kunnen uitvallen.
Stroomuitval leidt vaak tot computerstoringen. De gevolgen zijn ingrijpend, omdat veel sectoren afhankelijk zijn van ICT. Communicatieverbindingen vallen weg, betalingsverkeer is onmogelijk en bedrijven en dienstverleners zijn onthand. Een plaatselijke storing veroorzaakt al snel een kettingreactie.
Stroomuitval ontregelt ook het telefoonverkeer. Zendmasten kunnen uitvallen en mobiel bellen is vaak onmogelijk. Alarmnummer 112 blijft bijna altijd bereikbaar, dankzij een noodnet.
De overheid wil je snel en zo goed mogelijk informeren. Dat gebeurt via NL-Alert, de calamiteitenzender RTV Oost en via de website van je gemeente. Raadpleeg bij kortstondige storingen de website van jouw nutsbedrijf, zoals Enexis. Wanneer een storing groter is of langer duurt, komen hulpdiensten in actie. Maar ook zij kunnen getroffen worden door de storing, doordat bijvoorbeeld telefoon- en andere verbindingen uitvallen. Hun eerste zorg is dan om zo goed mogelijk bereikbaar te blijven en de belangrijkste spoedeisende hulp aan burgers te bieden.
18 jun. 2020 16:12:30