Corona: veelgestelde vragen zorg, ondersteuning en vervoer
Corona: veelgestelde vragen zorg, ondersteuning en vervoer
Medische zorg
Waar vind ik betrouwbare informatie over wanneer ik met klachten contact op moet nemen met de huisarts?
U kunt hiervoor kijken op de website www.thuisarts.nl/nieuw-coronavirus of www.rivm.nl.
Wie na het lezen van de informatie vragen, heeft kan bellen met de eigen huisartsenpraktijk.
Is er in Wageningen een speciaal corona spreekuur voor inwoners met klachten?
Inwoners met corona gerelateerde klachten kunnen vanaf 29 juni weer bij hun eigen huisarts terecht na afloop van het reguliere huisartsenspreekuur. Het gezamenlijke coronaspreekuur van de huisartsen is door het afnemen van de bezoekers gestopt.
Vervoer
Kan ik reizen met de Valleihopper en hoe werkt dat?
De Valleihopper rijdt en heeft hiervoor richtlijnen opgesteld. Voor informatie verwijzen wij u naar de website van de Valleihopper. Vanaf 1 juli gelden de volgende maatregelen om de reizigers veilig en verantwoord te vervoeren.
Startpunt, WMO/Jeugd
Kan ik nog wel hulp of ondersteuning krijgen als ik dat nodig heb?
Ja alle diensten vanuit de gemeente zijn gewoon bereikbaar, kijk op www.startpuntwageningen.nl. Uw melding voor hulp/ondersteuning of een voorziening wordt gewoon in behandeling genomen.
Kan ik nog naar het Startpunt komen met vragen?
Vanaf dinsdag 2 juni is het Startpunt weer geopend voor afspraken. De balie van het Startpunt blijft tot 15 juli gesloten. U kunt het Startpunt telefonisch bereiken via 0317-410160 of via e-mail startpunt@wageningen.nl. U vindt hier meer informatie.over hoe wij te werk gaan. U kunt ook een afspraak maken door op de afsprakenbutton te klikken.
Duurt het vanwege het coronavirus langer voordat ik antwoord krijg op een melding die ik heb gedaan bij het Startpunt, WMO, Jeugd?
Nee, op dit moment duurt het niet langer voordat u een antwoord krijgt op uw melding.
Wat moet ik doen in geval van crisis, of als mijn melding niet langer kan wachten?
Dat hangt er vanaf waar het over gaat. Als u dringend hulp nodig heeft en u heeft daarvoor een melding gedaan bij het Startpunt dan kunt u altijd eerst contact met het Startpunt opnemen om uw situatie te bespreken.
Waar kan ik terecht als ik me zorgen maak om een persoon of gezin uit mijn omgeving?
Als het niet lukt om met de persoon in gesprek te gaan dan kunt u uw zorgen altijd delen met het Startpunt (0317-410160). Dan wordt er afhankelijk van de situatie gekeken wat er eventueel nodig is. Bij (het vermoeden van) huiselijk geweld kunt u 24/7 contact opnemen met Veilig Thuis tel. 0800-2000.
Waar kan ik post zoals bijvoorbeeld een ingevuld aanvraagformulier voor het Startpunt afgeven?
Privacy gevoelige informatie kunt u in de brievenbus bij het Stadhuis, Markt 22, Wageningen doen.
Waar kan ik zorghulpmiddelen lenen nu het Startpunt gesloten is?
Voor het uitleenpunt van Medipoint verwijzen wij u naar www.medipoint.nl. De klantenservice bereikt u via het telefoonnummer 088-1020100. De winkel van Medipoint Ede is geopend. Het adres is Willem de Zwijgerlaan 1, Ede. Vanaf woensdag 15 juli kunt u hiervoor weer bij het Startpunt terecht.
Gaan de huisbezoeken van de Startpuntmedewerkers WMO en jeugdconsulent door?
De Startpuntmedewerkers en de consulenten beoordelen per vraag of een huisbezoek nodig is voor een goede afhandeling van uw vraag. Eerst wordt geprobeerd om u telefonisch of via videobellen te helpen. Als dit moeilijk gaat of u heeft behoefte aan een gesprek dan kan er een afspraak worden gemaakt bij het Startpunt. Als het voor het beantwoorden van uw vraag nodig is om u thuis te bezoeken, vindt dit in goed overleg met u en de medewerker plaats. Er wordt vantevoren bij u gecheckt of u of uw huisgenoten gezondheidsklachten hebben. Als dat zo is dan wordt de afspraak afgezegd. De consulent houdt tijdens het huisbezoek 1,5m afstand.
Ik wil graag hulp aan bieden aan inwoners die dat nu hard nodig hebben? Waar kan ik me aanmelden?
Het Vrijwilligerscentrum is de ingang voor vraag en aanbod voor initiatieven en hulpvragen. U kunt ze bereiken via 0317-413088 of coronahulp@welsaam.nl. Kijk voor meer informatie op www.welsaam.nl
Ik heb zelf hulp nodig want ik kan niet meer naar buiten gaan gezien mijn kwetsbare gezondheid? Wie kan mij helpen met b.v. boodschappen doen?
Het Vrijwilligerscentrum is de ingang voor vraag en aanbod voor initiatieven en hulpvragen. U kunt ze bereiken via 0317-413088 of coronahulp@welsaam.nl.
Kan ik tijdens de coronacrisis een beroep doen op de onafhankelijke cliëntondersteuning van MEE?
De onafhankelijke cliëntondersteuners van MEE staan tijdens de coronacrisis telefonisch voor u klaar om u informatie, advies of ondersteuning te geven. Ze helpen u verder of vertellen u waar u moet zijn. Bel MEE Veluwe: 055 526 92 00. Of stuur een e-mail: info@meeveluwe.nl
24 mrt. 2020 02:00:00