Identiteitskaart
In verband met de maatregelen om verdere verspreiding van het coronavirus te beperken, moeten wij onze dienstverlening aanpassen.
Probeer het aanvragen van een identiteitskaart uit te stellen. Let hierbij goed op wanneer uw document verloopt. Een afspraak kan voorlopig alleen op onze locatie Stadhuis plaatsvinden.
5 werkdagen na de aanvraag ligt de identiteitskaart voor u klaar. Een identiteitskaart voor volwassenen is 10 jaar geldig. Voor kinderen tot 18 jaar is de identiteitskaart 5 jaar geldig.
Vanwege de Brexit kunt u vanaf 1 oktober 2021 alleen nog met een paspoort reizen naar het Verenigd Koninkrijk. De landen die onder het Verenigd Koninkrijk vallen zijn: Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland.
Alle reisdocumenten (paspoort, ID-kaart) die op uw naam staan, ook als ze niet meer geldig zijn. Als u geen oud reisdocument heeft, neemt u dan een ander geldig identiteitsbewijs mee, bijvoorbeeld een rijbewijs. Verlopen (ongeldige) reisdocumenten worden ingehouden bij de aanvraag.
1 recente kleurenpasfoto (niet ouder dan 6 maanden), die voldoet aan de pasfoto-eisen.
Geld (liever per pin dan contant)
Kinderen tot 12 jaar kunnen alleen met (schriftelijke) toestemmingsverklaring (pdf, 114 kB) én geldige legitimatiebewijzen van beide ouders of gezaghouders een identiteitskaart aanvragen. Alleen het origineel is geldig, een kopie niet. Als de ouders meekomen kunnen zij de toestemmingsverklaring ook aan de balie invullen. Bij de aanvraag en bij het afhalen moet het kind zelf aanwezig zijn.
Nederlandse identiteitskaart volwassenen: € 62,35
Nederlandse identiteitskaart tot 18 jaar: € 31,25
Toeslag spoedprocedure: € 50,90
Bij de aanvraag van uw nieuwe identiteitskaart krijgt u een afhaalbewijs mee. Met dit afhaalbewijs én alle reisdocumenten die u in uw bezit heeft kunt u na 5 werkdagen uw nieuwe identiteitskaart ophalen tijdens de openingstijden van de locatie waar u het document heeft aangevraagd. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Heeft u het document aangevraagd op het Stadhuis, dan kunt u terecht bij de receptie van het stadhuis. De receptie is dagelijks geopend van 9.00 - 17.00 uur (maandagavond tot 20.00 uur).
Na het ophalen van uw identiteitskaart, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u de inlogfunctie van uw identiteitskaart activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.
U heeft 3 maanden de tijd om uw reisdocument af te halen. Daarna wordt het document vernietigd.
Heeft u uw identiteitskaart snel nodig? Dan kunt u telefonisch een spoedaanvraag doen via 0800-1809. Dit kan niet digitaal. Als u vóór 14.00 uur uw aanvraag doet, kunt u de eerstvolgende werkdag uw identiteitskaart ophalen. Voor een spoedaanvraag geldt een toeslag.
Bij verlies of diefstal van uw identiteitskaart doet u aangifte van vermissing bij de de balie van Burgerzaken. U kunt dat doen door een afspraak voor een nieuwe identiteitskaart te maken. Het kan zijn dat de levertijd langer dan 5 werkdagen duurt. Heeft u aangifte van diefstal gedaan bij de politie, neemt u dan wel het proces-verbaal mee. Bij verlies of diefstal in het buitenland moet u altijd aangifte doen bij de politie ter plaatse. Neemt u het buitenlands proces-verbaal mee bij de aangifte van vermissing bij de gemeente.
U kunt de aangifte van vermissing ook digitaal doen. Let op: dit kan alleen als u in Arnhem woont. Als het documentnummer van het vermiste document niet bekend is, kunt u inloggen op mijnoverheid.nl en uw registratie in de Basisregistratie Personen (BRP) opzoeken.
Als uw paspoort of identiteitskaart is beschadigd, is deze niet meer geldig. U kunt deze bij de gemeente inleveren en vervangen door een nieuwe. De kosten voor de aanvraag moet u zelf betalen.
1 okt. 2021 02:00:00