Privacyverklaring gemeente Deurne - Privacyverklaring - Home - Gemeente Deurne
In de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), maar ook in de Wet basisregistratie persoonsgegevens en de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer is vastgelegd dat u recht heeft op een zorgvuldige en vertrouwelijke behandeling van uw persoonsgegevens.
Deze privacyverklaring beschrijft welke persoonsgegevens wij verzamelen en waarom wij dit doen. Wij raden u aan om deze verklaring zorgvuldig te lezen.
Wij zijn een publieke instelling. Via onze website kunt u gebruik maken van onze publiekrechtelijke diensten, zoals het aanvragen van een vergunning, het doen van een melding openbare ruimte of het doorgeven van een verhuizing. Daarbij verwerken wij privacygevoelige informatie, de zogenaamde persoonsgegevens. In voorkomende gevallen werken wij daarbij samen met externe partijen.
Dat wij zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens staat hierbij voorop. Wij verwerken deze persoonsgegevens zo zorgvuldig mogelijk en beveiligen deze gegevens naar ons beste kunnen. Leidend hierbij is de privacywetgeving. Kort samengevat betekent dit dat:
het doel van de verwerking van persoonsgegevens duidelijk is vermeld via deze privacyverklaring;
wij alleen die informatie verzamelen die nodig is voor de doeleinden waarvoor deze worden verwerkt;
wij uw gegevens niet verstrekken aan derde partijen, tenzij dit noodzakelijk is om de gevraagde dienst te kunnen leveren of als de wet dit vereist;
wanneer wij uw gegevens delen met externe partijen, dat hiermee afspraken zijn vastgelegd om ervoor te waken dat uw gegevens niet voor andere doeleinden worden gebruikt;
door passende beveiligingsmaatregelen te nemen uw persoonsgegevens worden beschermd. Deze eis stellen wij ook aan derde partijen als zij in opdracht van ons uw persoonsgegevens verwerken. Hiervoor gebruiken wij de zogenaamde verwerkingsovereenkomsten.
wij de rechten respecteren waar u op grond van de AVG een beroep op kunt doen. Zo kunt u bij ons een verzoek indienen om uw persoonsgegevens in te zien, deze te laten corrigeren, aanvullen of te verwijderen.
Als u onze gemeentelijke diensten en producten gebruikt worden er (persoons)gegevens van u verwerkt. Afhankelijk van de dienst of het product kunnen we de volgende persoonsgegevens van u verwerken:
naam
geslacht
geboortedatum
geboorteplaats
adresgegevens
telefoonnummer
emailadres
IBAN
bedrijfsgegevens
CV
motivatiebrief
Informatie die u zelf invult in een open veld, zoals een bericht in het contactformulier
Bij aanvragen en ondersteuning op het gebied van werk, inkomen, jeugdhulp, zorg en veiligheid kan de gemeente bijzondere en gevoelige persoonsgegevens van u verwerken, zoals financiële, medische of strafrechtelijke gegevens.
Doel/rechtmatige grondslag van de verwerking
Wij verwerken deze (bijzondere en of gevoelige) persoonsgegevens als hiervoor een wettelijke grondslag is. De wettelijke grondslagen zijn:
toestemming;
overeenkomst;
wettelijke verplichting;
vitaal belang;
publiekrechtelijke taak.
Verstrekking aan externe partijen
Wij verstrekken alleen persoonsgegevens van u aan externe partijen als dit noodzakelijk is voor de uitvoering van onze overeenkomst met u of om te voldoen aan een wettelijke verplichting.
Als wij uw gegevens verstrekken aan derden zorgen wij er voor dat die gegevens niet voor andere doeleinden worden gebruikt. Dit leggen wij vast in een zogenaamde verwerkersovereenkomst die wij aangaan met partijen die in onze opdracht uw gegevens verwerken. Wij borgen via zo’n overeenkomst dat uw gegevens zorgvuldig en veilig worden verwerkt en dat uw gegevens worden verwijderd zodra die niet meer nodig zijn. Bovendien dragen wij ook dan nog de verantwoordelijkheid voor deze verwerkingen.
Uw gegevens worden niet langer bewaard dan strikt noodzakelijk om de doelen te behalen waarvoor uw gegevens zijn verzameld. Dit is doorgaans overeenkomstig de wettelijke regels (Archiefwet) hiervoor maar in bepaalde gevallen kan een langere bewaartermijn nodig zijn.
De beveiliging van uw persoonsgegevens vinden wij erg belangrijk. Wij nemen passende beveiligingsmaatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang en andere ongewenste handelingen met persoonsgegevens tegen te gaan. Dit doen wij door maatregelen toe te passen overeenkomstig de geldende gemeentelijke beveiligingsnormen zoals beschreven in de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), NTA7516 (veilig mailen) en ons informatiebeveiligingsbeleid. Waar nodig nemen wij aanvullende beveiligingsmaatregelen.
Door te mailen via SecuMailer zijn uw gegevens veilig: niemand anders dan de verzender en ontvanger kunnen het bericht lezen. Wilt u veilig met ons communiceren dan kan dat via de mail (let op dat de geadresseerde persoon de juiste is, door bijvoorbeeld de mogelijkheid “beantwoorden” te gebruiken bij een ontvangen mail) of door gebruik te maken van 1 van onze webformulieren.
Wijzigingen in deze privacyverklaring
Deze privacyverklaring kan van tijd tot tijd wijzigen. In dat geval informeren wij u hierover via onze website. Uw gegevens gebruiken wij niet zonder uw toestemming voor andere doeleinden.
Volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) heeft iedereen de volgende rechten:
Recht op informatie
Recht op inzage
Recht van bezwaar
Recht op rectificatie (aanpassing)
Recht op wissing (verwijdering)
Recht op beperking van de verwerking
Recht op overdraagbaarheid van de gegevens
Recht van bezwaar bij geautomatiseerde besluitvorming
Wilt u gebruikmaken van een van deze rechten, dan kunt u via onderstaand formulier een verzoek indienen. Hiervoor moet u inloggen met DigiD. Zo kunnen we vaststellen dat de juiste persoon het verzoek indient.
Een verzoek indienen indienen in het kader van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is gratis. Alleen als om meer kopieën gevraagd wordt kan de gemeente u om een redelijke vergoeding vragen.
U krijgt in principe binnen 4 weken antwoord. Dit antwoord kan maximaal met 2 maanden worden uitgesteld.
Wij maken gebruik van technische en functionele cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone. De cookies die wij gebruiken zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en uw gebruiksgemak. Ze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen en geven ons de mogelijkheid om statistieken te bekijken. Hiermee kunnen wij onze website optimaliseren. De IP-adressen binnen SIManalytics zijn geanonimiseerd en de configuratie is privacy vriendelijk ingesteld. U kunt zich afmelden voor cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. U kunt ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.
Heeft u nog vragen over deze privacyverklaring? Neem dan contact op met onze functionaris gegevensbescherming (FG) via fg@deurne.nl
Autoriteit Persoonsgegevens
De toezichthouder op vlak van privacy is de Autoriteit Persoonsgegevens. Hier kunt u ook terecht als u een klacht over ons heeft over de verwerking van persoonsgegevens, als wij er samen niet uitkomen.
Privacybeleid Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten
Gemeente Deurne werkt voor de uitvoering van de Wmo, Jeugdzorg en Bijzondere Bijstand, Minimabeleid en Schulddienstverlening samen met de gemeenten Asten, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren in de organisatie Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten. Voor de taakuitvoering worden door de GR Peelgemeenten persoonsgegevens verwerkt. In het privacybeleid/reglement is opgenomen hoe de GR Peelgemeenten omgaat met uw persoonsgegevens.
Onderaan deze pagina vindt u het privacybeleid van de GR Peelgemeenten
Postadres: Postbus 3, 5750 AA Deurne
25 mei 2018 02:00:00