Succesvol themajaar Gouden Eeuw | Gemeente DelftGa naar de homepagina - Gemeente Delft Delft
Vorig jaar stond Delft in het teken van de Gouden Eeuw.
Dat is een groot succes geworden, blijkt uit een evaluatie, waar initiatiefnemers en Delftenaren aan hebben meegedaan. Marjan den Boer, adviseur Communicatie van Delft Marketing blikt tevreden terug – en een klein beetje vooruit.
De gemeente heeft de organisatie en uitvoering van het themajaar Gouden Eeuw bij Delft Marketing – onder leiding van directeur Evelien van der Kruit – neergelegd. Den Boer: “Daarmee konden we een belangrijke stap zetten naar actieve ‘citybranding’: Delft onder de aandacht brengen met een cultureel en toeristisch programma dat nauw verbonden is met de identiteit van Delft. Begin 2018 heeft Evelien van der Kruit een kernteam samengesteld waarbinnen aandacht was voor zowel cultuur als toerisme en binnenstadseconomie. Met dit kernteam konden we heel slagvaardig opereren.”
In het themajaar ontstonden ruim 130 nieuwe (culturele) activiteiten. Een supermooi resultaat, aldus Den Boer. “Echt hulde aan de Delftse culturele sector en aan de samenwerkingspartners! Het themajaar zorgde ook voor nieuwe samenwerkingen in de stad. Mooi voorbeeld daarvan vind ik de samenwerking tussen 4 Delftse bierbrouwers die het initiatief Leven in de brouwerij ontwikkelden. Ook binnen de culturele sector zagen we nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan. In totaal hebben 64 initiatiefnemers uit de culturele sector meegedaan, vaak in samenwerking met andere cultuurmakers. Ook vonden er bijzondere kruisbestuivingen plaats, tussen bijvoorbeeld het sociaal domein en cultuur. Zoals het project Golden Age Souvenirs – mogelijk gemaakt door Theater de Veste, InHolland, en de stichtingen Pieter van Foreest en DelftsPeil.”
Voor Den Boer sprong geen enkel initiatief eruit. “Ze sprongen er allemáál uit! Ik ben vooral blij met de diversiteit van de initiatieven. Alles zat erin: toneel, dans, theater, kunstwerken, geschiedenis, tentoonstellingen, concerten, festivals, wandelingen, lezingen etc. Ook ben ik er trots op dat veel cultuurmakers in hun activiteit nadrukkelijk aandacht gaven aan de schaduwzijde van de 17e eeuw. Er waren activiteiten voor diverse doelgroepen. Veel voor kinderen en inwoners van Delft maar bijvoorbeeld de tentoonstelling Pieter de Hooch in Museum Prinsenhof Delft trok juist veel bezoekers van buiten de stad. Qua publiciteit waren de uitzendingen van Omroep Max, vijf dagen lang vanaf de Markt, een hoogtepunt – goed voor zo’n 700.000 kijkers per dag.”
Het themajaar is nu voorbij, maar nog steeds zichtbaar in de stad. Zo zijn de 3D-tekeningen van het Madonnari-Festival nog steeds zichtbaar in het straatbeeld, de Kloksteeg heeft een eigentijdse muurschildering over de 17e eeuw gekregen, de Voorstraat en Papenstraat zijn verrijkt met de kunstobjecten Echo en de Keramieken Kaart (foto), en de Jozefsteeg is veranderd in een ‘gouden’ loper. En last but not least; met de maar liefst 12 meter hoge tulpenpiramide langs de A13 heeft Delft haar eigen landmark. En, vult Den Boer aan: “Het publieksonderzoek wijst uit dat door het themajaar Delftenaren nog trotser op hun mooie stad zijn en zich bewuster zijn geworden van Delfts rijke geschiedenis en van het culturele aanbod in de stad.”
Ook heeft, zo blijkt uit de evaluatie, het themajaar meer verbondenheid tot stand gebracht. “Cultuurmakers hebben nieuwe relaties binnen en buiten de eigen sector opgedaan, geïntensiveerd, bestendigd. Ook voor ons geldt dat we een mooie basis hebben gelegd voor een meer structurele samenwerking met Erfgoed en de culturele sector. Al met al heeft dit themajaar de stad heel veel opgeleverd. Wel bleek het lastig om een jaar lang de focus te houden op het thema. Vooral voor ondernemers is een kortere periode makkelijker om aan te haken. Eén van de aanbevelingen is dan ook om een volgende keer over een kortere periode een thema te hanteren – maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van het thema of blockbusters. Nieuwe thema’s? We denken aan Willem van Oranje als thema-najaar in 2022, vanwege de musical, en aan Antoni van Leeuwenhoek als thema-najaar 2023, vanwege zijn 300e stervensjaar. Begin volgend jaar kijken we samen met de gemeente of deze plannen te realiseren zijn.”
De evaluatie kunt u vinden op de website van de gemeenteraad.
5 nov. 2020 02:00:00