Privacy - Gemeente Leeuwarden
De gemeente maakt en krijgt heel veel informatie.
Die informatie is belangrijk voor de organisatie van de gemeente zelf, maar ook om te kunnen laten zien waarom de gemeente bepaalde dingen doet. Dit is nodig voor de publieke verantwoording, rechtsvinding en vanuit cultuur historisch oogpunt. Er zijn daarom regels die er voor zorgen dat overheidsorganisaties hun informatie goed bewaren. Die regels staan in de Archiefwet en de regels zijn voor de gemeente uitgewerkt in de zogenaamde ‘selectielijst’. Daarin staat precies hoe lang de gemeente verschillende soorten informatie moet bewaren om het daarna te vernietigen. Hoe lang informatie bewaard moet worden, hangt van het soort informatie af. En of de informatie bijvoorbeeld is gebruikt bij een rechtszaak. Sommige informatie mag zelfs nooit worden vernietigd en moet eindeloos worden bewaard.
Heeft u een vraag over bewaartermijnen? Stel ze dan aan onze Functionaris Gegevensbescherming. Of breng eens een bezoekje aan het Historisch Centrum Leeuwarden. Daar wordt voor duizenden strekkende meters aan historische documenten van de Gemeente in speciale archiefkelders met klimaatbeheersing bewaard. Deskundige medewerkers helpen de bezoekers graag bij hun speurtocht in de archieven, bevolkingsregisters, foto’s, bouwtekeningen, kranten en vele andere bronnen.
30 apr. 2023 20:53:56