In gesprek met Waddinxveense ondernemers
Aflevering 1: Van Leeuwen Autocenter
Serie ‘Ondernemers in Waddinxveen’
In de nieuwe serie ‘Ondernemers in Waddinxveen’ neem ik u mee het Waddinxveense bedrijfsleven in.
Wie zijn de ondernemers? Wat drijft hen? Ondernemen is (bijna altijd) meer dan alleen geld verdienen. Als wethouder Economie wil ik u laten zien hoe belangrijk deze ondernemers en hun bedrijven zijn voor een levendige economie. Vandaag aflevering 1: Van Leeuwen Autocenter.
Vorige week was ik op werkbezoek bij Van Leeuwen Autocenter. Ik sprak met eigenaar Rob den Boer over zijn bedrijf en over de impact van corona.
Van Leeuwen Autocenter is een garagebedrijf dat zich richt op verkoop, verhuur, reparatie & onderhoud en schadeherstel van personenauto’s. De basis voor het bedrijf ligt in 1932. Toen is de familie van Leeuwen begonnen met transport van groente naar veilingen. In de jaren ‘60 is de overstap gemaakt naar handel (transport) van kolen en later olie, en in 1972 (met de komst van het aardgas) is de omschakeling gemaakt naar de autohandel. Sinds 1999 is het bedrijf gevestigd op bedrijventerrein Coenecoop.
Op mijn vraag waarin een familiebedrijf zich onderscheidt van andere bedrijven, geeft Rob na enig nadenken antwoord: “De kunst bezitten jezelf elke keer opnieuw uit te vinden. Het is een soort overlevingsdrang. Je hebt met de familie iets moois opgebouwd en dat wil je behouden. Het bedrijf is opgebouwd uit privékapitaal van de familie en van jezelf. Daar voel je je dus verantwoordelijk voor.” In de showroom zie ik een paneel met daarop ‘De 7 pijlers van Van Leeuwen’. Daartussen staan ook verwijzingen naar de historie en daarbij horende kenmerken van het bedrijf: generaties lang, onze roots, loyaal, eerlijk duurt het langst (al 80 jaar). Één van de pijlers staat voor ‘local hero, sociaal en maatschappelijk betrokken’. Als ik daar verder naar vraag geeft Rob aan dat hij het belangrijk vindt ook een bredere maatschappelijke rol te vervullen als bedrijf. Het gaat dan om sponsoring van (sport)verenigingen of andere organisaties. Maar ook om mensen in sociaal lastige situaties helpen aansluiting te vinden op de arbeidsmarkt.
Ik wil ook graag weten wat de veranderingen voor de bedrijfsvoering zijn door het coronavirus. Rob geeft aan dat de noodzakelijke aanpassingen zijn gedaan: zorgen voor voldoende ruimte of afstand te houden, papieren handdoeken, strepen op de grond, desinfectiemiddelen, vaker schoonmaken etc. Inmiddels is iedereen daar ook wel aan gewend. Lastiger is de angst van medewerkers voor besmetting met het virus. Dan is het de kunst om in gesprek te blijven en samen te kijken wat nodig is om gemotiveerd het werk op te pakken. Die zorgen en angst bij medewerkers is echt wel kenmerkend voor deze ‘crisis’, aldus Rob. En wat hij echt mist is het netwerken, mensen persoonlijk spreken op bijeenkomsten of andere momenten. Dat is bijna helemaal weggevallen. Om daar verandering in te brengen organiseert hij die middag een lunch met een aantal mensen uit zijn netwerk. Natuurlijk met de nodige maatregelen. Hij vindt het tijd m dat soort dingen weer op te pakken.
Op weg naar huis zat ik het gesprek te overdenken. Ik was onder de indruk van Rob zijn verantwoordelijkheid en betrokkenheid bij het bedrijf. Maar ook de betrokkenheid bij zijn medewerkers. De behoefte om maatschappelijk van betekenis te zijn en van de spirit om met vertrouwen (weer) vooruit te kijken heeft indruk op mij gemaakt. Inderdaad, ondernemen gaat over meer dan alleen geld verdienen! Het is een combinatie van maatschappelijk van betekenis willen zijn, samen met anderen iets neer willen zetten, verantwoordelijkheid nemen voor de mensen in het bedrijf (nu en uit het verleden) én een (goede) boterham willen verdienen. En daarmee zijn ondernemers/bedrijven in Waddinxveen belangrijk voor betrokkenheid, werkgelegenheid en levendigheid van ons mooie dorp.
Wethouder Economie, Gezina Atzema
15 sep. 2020 16:27:56