Gemeenteraad en commissies
De gemeenteraad heeft 3 belangrijke rollen:
Vertegenwoordigende rol: raadsleden treden op namens de inwoners.
Kaderstellende rol: raadsleden bepalen de hoofdlijnen van het beleid van de gemeente.
Vaak gaat het over onderwerpen die veel bewoners aangaan zoals wonen en werken, fietspaden en wegen en sociale zaken.
De gemeenteraad besluit hoeveel geld waaraan wordt besteed (programmabegroting).
Ook neemt de gemeenteraad besluiten over gemeentelijke wetten (verordeningen).
Controlerende rol: de gemeenteraad controleert of het college van burgemeester en wethouders het afgesproken beleid goed uitvoert.
De burgemeester is de voorzitter van de gemeenteraad, maar is geen lid van de gemeenteraad zelf.
De leden van de gemeenteraad worden voor vier jaar gekozen door de inwoners van de gemeente.
De gemeenteraad wordt bijgestaan door de raadsgriffier.
De gemeente Sluis heeft 2 raadscommissies:
Samenleving / Middelen
Ruimte / Algemeen bestuur
Elke commissie houdt zich bezig met meerdere beleidsterreinen.
De commissie bespreekt de voorstellen van het college, voordat ze in de gemeenteraad aan de orde komen.
In de besluitvormende raadsvergadering worden de besluiten genomen.
Voorzitter: mevr.
P.E.M. van de Vijver-van Deursen, wnd. voorzitter dhr. L.H. van den Broecke.
Dhr. L. Kamphuis (fractie CDA).
Dhr. R. du Fossé (fractie VVD).
Mevr. L.E. Flikweert (fractie Onafhankelijk West).
Mevr. J.A. Kramer (fractie PvdA).
Mevr. A.M.P. Gerarts (fractie SP).
Dhr. J.A. Puyenbroek (fractie GroenLinks).
Mevr. C.E.B. Tanghe (fractie Nieuw Gemeentebelang).
Mevr. M.E. Carels-Steenbergen (fractie D&T).
Commissiegriffier: mevr. Y. van Hurck, wnd. dhr. mr. P.T.G. Claeijs.
De raadscommissie Samenleving/Middelen adviseert en overlegt in het bijzonder over de volgende onderwerpen:
WMO
Sociale Zaken
Onderwijs en volwasseneducatie
Welzijn
Volksgezondheid
Ouderenzorg
Jeugd- en jongerenwerk
Bevolking
Cultuur
Sport- en sportaccommodaties
Stads en dorpsraden
Budgetcyclus
Automatisering
Subsidies
Economische zaken
Eigendomsaangelegenheden
Personeelszaken en organisatie
Openbare werken
Voorzitter: dhr. R.P. Evers, wnd. voorzitter dhr. A.H.M. Scheppers.
Dhr. J.A. Quaak (fractie CDA).
Dhr. P.A.J.C. Thomaes (fractie VVD).
Dhr. S.J Keijmel (fractie Onafhankelijk West).
Mevr. M. van Oostenbrugge-Bertou (fractie Nieuw Gemeentebelang).
Dhr. A.H.M. Scheppers (fractie D&T).
Dhr. J. Elfrink (fractie PvdA).
Dhr. R.L. Eversdijk (fractie SP).
Dhr. J.H.C. Butter (fractie GroenLinks).
Commissiegriffier: mevr. M. Moerman, wnd. dhr. mr. P.T.G. Claeijs.
De raadscommissie Ruimte/Algemeen Bestuur adviseert en overlegt in het bijzonder over:
Wonen en volkshuisvesting
Ruimtelijke Ordening
Recreatie en toerisme
Monumenten
Kernenbeleid
Parkeeraangelegenheden
Afvalverwerking
Milieu
Verkeer en vervoer
Algemeen bestuurlijke en juridische zaken
Openbare orde en veiligheid
Brandweeraangelegenheden
Grensoverschrijdende contacten
Voorlichting en communicatie
13 mrt. 2018 02:00:00