Langskomen bij de gemeente Rotterdam | Rotterdam.nl
Langskomen bij de gemeente Rotterdam
https://www.rotterdam.nl/bestuur-organisatie/langskomen-gemeente/
Rotterdam.nl gebruikt cookies om de website gebruiksvriendelijker te maken.
Lees meer over deze cookies.

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Information available in English:
Rotterdam.nl/English
Tourist info available in English:
Rotterdam.info
Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Information available in English:
Rotterdam.nl/English
Tourist info available in English:
Rotterdam.info
Langskomen bij de gemeente Rotterdam
Langskomen bij gemeente Rotterdam
De maatregelen rond corona worden landelijk versoepeld, de 1,5 meter afstand blijft. Dit heeft gevolgen voor uw bezoek aan de loketten van gemeente Rotterdam.
Door de maatregelen zijn in onze locaties minder balies open dan u van ons gewend bent. Daarom vragen wij u om alleen langs te komen als dat echt nodig is. Maak zoveel mogelijk gebruik van onze online dienstverlening, via de website. Komt u er niet uit of heeft u vragen, bel telefoonnummer 14 010. Blijf thuis als u gezondheidsklachten hebt die kunnen duiden op besmetting met het virus.
Komt u langs voor een afspraak? Dan gelden de volgende maatregelen:
Kom alleen langs als u geen gezondheidsklachten heeft die kunnen duiden op besmetting met het coronavirus
Kom zoveel mogelijk alleen naar de gemeente en neem alleen iemand mee als dit noodzakelijk is voor uw afspraak of als u niet alleen kunt komen
U kunt naar binnen in onze locaties vanaf 5 minuten voor uw afspraak. Kom dus niet te vroeg
Onze beveiligers vragen aan iedere bezoeker of deze een afspraak heeft en doen een gezondheidscheck bij de deur
Wij adviseren u dringend om een mondkapje te dragen in onze publiekslocaties. Komt u zonder mondkapje, dan krijgt u deze gratis bij binnenkomst aangeboden. Wij vragen u het mondkapje te dragen als u in de locatie loopt en in de wachtruimte zit. Kinderen tot en met 12 jaar hoeven geen mondkapje op
Bij binnenkomst vragen wij u om uw handen te desinfecteren
De 1,5 meter afstand regel geldt nog steeds
Onze beveiligers houden de drukte in de locaties in de gaten, om te voorkomen dat het te druk wordt in de wachtruimtes.
Speciale maatregelen voor Rotterdammers met kwetsbare gezondheid
Valt u in de corona-risicogroep en moet u langskomen bij de gemeente? Bel dan naar ons telefoonnummer: 14 010 om een afspraak te maken. Wij zoeken samen met u naar een goede oplossing.
Maatregelen corona na buitenlandse reis
Wilt u een afspraak maken bij de gemeente, maar komt u uit een land of gebied dat een oranje of rood reisadvies heeft door corona? Stel het maken van een afspraak met de gemeente dan twee weken uit. Ook als u geen klachten heeft die lijken op corona.
Meer informatie
Reizigers uit een land of gebied met een oranje of rood reisadvies moeten op het moment van aankomst in Nederland 14 dagen in thuisquarantaine gaan. Wilt u weten welke landen code rood of oranje hebben? Kijk dan op nederlandwereldwijd.nl.
Op dit moment is deze oproep tot thuisquarantaine bij terugkomst een dringend advies. Dit kan in de toekomst veranderen.
Draag een mondkapje in de publiekslocaties van de gemeente
Landelijk geldt vanaf 1 oktober het dringende advies vanuit de Rijksoverheid om een mondkapje te dragen in publieke binnenruimtes, zoals winkels en musea.
Dit geldt ook voor de publiekslocaties van de gemeente Rotterdam. Lees meer in het nieuwsbericht:
Mondkapje in publiekslocaties gemeente
Gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding
Sinds 1 augustus 2019 geldt in overheidsgebouwen een verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding. Het gaat bijvoorbeeld om een integraalhelm, een bivakmuts, een boerka of een nikab. Daarom mag u met gezichtsbedekkende kleding onze locaties niet in. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid.
De producten waarvoor u zonder afspraak kunt langskomen bij de gemeente
Voor deze producten heeft u nooit een afspraak nodig:
het afhalen van een reisdocument en rijbewijs
het kopen van de gezondheidsverklaring (eigen verklaring)
het inleveren van pasjes van een opgezegd abonnement parkeergarages en-terreinen.
U kunt online een afspraak maken. Dit kan met of zonder DigiD (digitale identiteit, waarmee u kunt inloggen op overheidswebsites). Kiest u voor DigiD, dan zijn de meeste gegevens al ingevuld. Verder kiest u zelf waarvoor u langskomt, in welke stadswinkel, op welke dag en op welk tijdstip. Vergeet niet uw afspraak te bevestigen.
Als u op het formulier van de afspraak uw e-mailadres heeft ingevuld, krijgt u een bevestiging van uw afspraak in uw mailbox. Hierin staat of u iets mee moet nemen en wat de eventuele kosten zijn.
U kunt ook bellen voor een afspraak via het gemeentelijke 5-cijferige telefoonnummer 14 010. Houdt u wel uw Burgerservicenummer bij de hand. Dit staat onder andere op uw paspoort of rijbewijs.
Een afspraak aanpassen of afzeggen
Een afspraak aanpassen of afzeggen doet u via de link in de mail die u krijgt nadat u een afspraak heeft gemaakt. U kunt ook telefonisch via 14 010 uw afspraak aanpassen of afzeggen.
Zorg ervoor dat u op tijd komt. Bent u te laat dan kan het zijn dat u niet geholpen wordt. U moet dan een nieuwe afspraak maken.
Bent u aan huis gebonden door ziekte, invaliditeit of andere omstandigheden? U kunt dan gebruikmaken van de Vliegende Brigade van de gemeente Rotterdam. U belt 14 010 om een afspraak te maken met een medewerker van de Vliegende Brigade.
In een stadswinkel kunt u langskomen voor producten die u niet online kunt aanvragen. Momenteel kunt u alleen langskomen op afspraak. De stadswinkels hebben verschillende openingstijden. Bekijkt u adressen en openingstijden.
Let op: Bij een bezoek aan de Stadwinkel moet u een geldig identiteitsbewijs meenemen
Op de 14 publiekslocaties in Rotterdam kunt u terecht voor allerlei producten en diensten van de gemeente Rotterdam. U kunt hier veel zaken regelen. U vindt hier één of meer van de volgende loketten:
Belastingen
Burgerzaken, zoals verhuizen, paspoort, uittreksels
VraagWijzer
Werk en werkintake
Jongerenloket
Kredietbank
Heeft u vragen of problemen en komt u er zelf niet uit? Dan kunt u terecht bij VraagWijzer, een gratis loket van de gemeente Rotterdam. Bijvoorbeeld met ingewikkelde brieven, juridische kwesties, vragen over uw gezondheid of over geld. Er zijn veertien VraagWijzerkantoren in Rotterdam.
Twijfelt u of VraagWijzer de goede plek is voor uw vraag? Met de Wegwijzer zorg en hulp weet u in een paar klikken waar u het beste uw vraag kunt stellen. Bekijk het filmpje om te zien hoe de Wegwijzer Zorg en hulp werkt.
Al uw gemeentelijke belastingen kunt u digitaal regelen via de pagina Belastingen en heffingen. Bij het kantoor van Belastingen gemeente Rotterdam kunt u terecht als u een aanslag contant wilt betalen.
Informatie voor ondernemers vindt u bij de Ondernemersbalie. De ondernemersbalie is gevestigd op het Ondernemersplein bij de Kamer van Koophandel, aan de Blaak 40.
Een afspraak bij één van de locaties voor werk en inkomen van gemeente Rotterdam? Kijk voor meer informatie op de contactpagina van Werk en Inkomen. Daar ziet u waar u terecht kan voor een persoonlijk gesprek over werk en over uitkeringen.
Uw verwijderde fiets of een ander verloren voorwerp kunt u ophalen bij Fietspunt, Koperstraat 23.
Als inwoner van Rotterdam kunt u gratis uw afval, grofvuil en kringloopgoederen inleveren bij een van de zeven milieuparken.
Voor informatie en aanvullend advies over het beheersen en bestrijden van plaagdieren kunt u terecht bij het Loket Plaagdierbeheersing.
Het Jongerenloket is er voor Rotterdamse jongeren. Hier kunnen zij terecht met al hun vragen over school, zorg, werk, geld en/of wonen.
Kunt u uw rekeningen niet op tijd betalen? Heeft u zorgen over geld? Samen met de Kredietbank Rotterdam (KBR) kunt u deze problemen aanpakken. Ga langs bij een VraagWijzer bij u in de buurt en ontdek wat de Kredietbank voor u kan betekenen.
Ik accepteer cookies om deze inhoud te kunnen zien. Lees meer over cookies.
©Gemeente Rotterdam
12 okt. 2020 14:24:03