Gevonden voorwerpen en fietsen | Gemeente Oost Gelre
Volgens de wet is de gemeente verantwoordelijk voor het registreren en beheren van gevonden voorwerpen. Hoe de gemeente hiermee moet omgaan staat in het Burgerlijk Wetboek.
Hieronder leest u meer informatie over gevonden en verloren voorwerpen in Oost Gelre.
Informatie en regels over gevonden fietsen leest u op het tabblad hiernaast.
Als u een voorwerp heeft gevonden vragen wij u dit bij het gemeentehuis af te geven. U kunt dit doen tijdens de openingstijden van het gemeentehuis.
Gevonden voorwerp in eigendom nemen na bewaartermijn
Als vinder kunt u aangeven dat u het gevonden voorwerp in eigendom wilt nemen na de bewaarperiode. Afhankelijk van de waarde (meer of minder dan € 450,-) is de bewaartermijn 3 maanden tot 1 jaar. Als het gevonden voorwerp niet is opgehaald ontvangt u bericht van de gemeente. U kunt het voorwerp dan binnen 1 maand komen ophalen. Hiervoor moet u een afspraak maken.
Paspoort, identiteitskaart of rijbewijs gevonden?
Als u een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs vindt, bewaar deze dan niet thuis. Lever het document in bij het gemeentehuis of stuur het op naar:
Gemeente Oost Gelre
Een overzicht van de gevonden voorwerpen plaatsen wij op iLost. Vermoedt u dat een gevonden voorwerp op iLost van u is? Dan kunt u telefonisch met onze baliemedewerkers een afspraak maken om het voorwerp te bekijken (tel. 39 35 35). U kunt het voorwerp claimen op de website van iLost.
Uw verloren voorwerp staat (nog) niet op iLost
Op iLost kunt u zoeken naar uw verloren voorwerp. Staat uw verloren voorwerp niet tussen de resultaten op iLost? Dan is uw voorwerp mogelijk nog niet gevonden. De meeste gevonden voorwerpen staan binnen een week online. Soms kan het langer duren. Blijf dus af en toe kijken. U kunt ook een iLost Alert versturen. Meer informatie hierover leest u op de website van iLost.
Vermissing paspoort, identiteitskaart of rijbewijs
Sinds 30 mei 2016 hoeft bij vermissing van paspoort, identiteitskaart of rijbewijs geen proces verbaal meer bij de politie te worden opgemaakt. Het is voldoende om vermissingsverklaring bij Burgerzaken van de gemeente te laten opstellen.
Sommige verzekeringsbedrijven vragen om een bewijs van aangifte als u een vermist of gestolen goed meldt voor vergoeding. De gemeente geeft geen officieel bewijs van vermissing af, omdat de gemeente geen verloren voorwerpen registreert. Wel kunt u bij de balie van de gemeente een formulier ophalen. Hier kunt u een handtekening en stempel op laten zetten. Het formulier kunt u daarna aan uw verzekeringsbedrijf geven.
30 mei 2016 02:00:00