Corona
Corona | Gemeente Haarlemmermeer <!--/*--><![CDATA[/*><!--*/ .l-breadcrumbs{background-image:url(https://haarlemmermeergemeente.nl/);} /*]]>*/--> <!--//--><![CDATA[//><!-- jQuery.migrateMute=true;jQuery.migrateTrace=false; //--><!]]> <!--//--><![CDATA[//><!-- window.jQuery && window.jQuery.migrateWarnings || document.write("<script src='/profiles/dvg/modules/contrib/jquery_update/replace/jquery-migrate/1/jquery-migrate.min.js'>\x3C/script>") //--><!]]> <!--//--><![CDATA[//><!-- jQuery.extend(Drupal.settings, {"basePath":"\/","pathPrefix":"","ajaxPageState":{"theme":"hlmr","theme_token":"5SsYaGUCxhZBLVslOfekXcfJ93aDDcOXAJeh0owEJlY","js":{"sites\/all\/modules\/contrib\/addthis\/addthis.js":1,"profiles\/dvg\/modules\/contrib\/jquery_update\/replace\/jquery\/1.12\/jquery.min.js":1,"0":1,"\/\/code.jquery.com\/jquery-migrate-1.4.1.min.js":1,"1":1,"misc\/jquery-extend-3.4.0.js":1,"misc\/jquery-html-prefilter-3.5.0-backport.js":1,"misc\/jquery.once.js":1,"misc\/drupal.js":1,"misc\/jquery.ba-bbq.js":1,"profiles\/dvg\/modules\/features\/dvg_ct_menu_page\/dvg_ct_menu_page_menu_block.js":1,"profiles\/dvg\/modules\/features\/dvg_ct_task\/dvg_ct_task.js":1,"profiles\/dvg\/modules\/features\/dvg_topical\/dvg_topical.js":1,"sites\/all\/modules\/contrib\/fancy_file_delete\/js\/fancyfiledelete.js":1,"public:\/\/languages\/nl_tOMUOAjKwzxBTtRfbbY4__5J0TXZA-vnWOm7xkzK-KI.js":1,"sites\/all\/libraries\/colorbox\/jquery.colorbox-min.js":1,"sites\/all\/modules\/contrib\/colorbox\/js\/colorbox.js":1,"sites\/all\/libraries\/jstorage\/jstorage.min.js":1,"\/\/www.vrk.nl\/sitecore\/api\/ssc\/VRK-veiligheidsregio-web-api\/banner\/1\/getalerts?code=1527A71A-74AB-44F0-86F7-DC4B22792A82":1,"sites\/all\/modules\/contrib\/lang_dropdown\/lang_dropdown.js":1,"profiles\/dvg\/modules\/contrib\/field_group\/field_group.js":1,"profiles\/dvg\/libraries\/modernizr\/modernizr.js":1,"sites\/all\/themes\/hlmr\/scripts\/jquery.onscreen.min.js":1,"sites\/all\/themes\/hlmr\/scripts\/compact_forms.js":1,"sites\/all\/themes\/hlmr\/scripts\/flextable.js":1,"sites\/all\/themes\/hlmr\/scripts\/ckeditor.styles.js":1,"sites\/all\/themes\/hlmr\/scripts\/hlmr.js":1},"css":{"profiles\/dvg\/modules\/contrib\/date\/date_api\/date.css":1,"profiles\/dvg\/modules\/contrib\/date\/date_popup\/themes\/datepicker.1.7.css":1,"sites\/all\/modules\/contrib\/i18n_menu_overview\/css\/i18n_menu_overview.css":1,"sites\/all\/modules\/contrib\/webform_confirm_email\/webform_confirm_email.css":1,"profiles\/dvg\/modules\/contrib\/ckeditor\/css\/ckeditor.css":1,"sites\/all\/libraries\/colorbox\/example2\/colorbox.css":1,"sites\/all\/modules\/custom\/youwe\/hlmr_formatters\/css\/hlmr_formatters.css":1,"profiles\/dvg\/modules\/contrib\/node_embed\/plugins\/node_embed\/node_embed.css":1,"sites\/all\/modules\/contrib\/lang_dropdown\/lang_dropdown.css":1,"profiles\/dvg\/modules\/contrib\/field_collection\/field_collection.theme.css":1,"profiles\/dvg\/themes\/dvg\/css\/dvg.css":1,"sites\/all\/themes\/hlmr\/css\/hlmr.css":1,"sites\/all\/themes\/hlmr\/css\/system.base.hlmr.css":1,"profiles\/dvg\/themes\/dvg\/css\/dvg-no-queries.css":1,"sites\/all\/themes\/hlmr\/css\/hlmr-no-queries.css":1,"0":1}},"colorbox":{"opacity":"0.85","current":"{current} van {total}","previous":"\u00ab Vorige","next":"Volgende \u00bb","close":"Sluiten","maxWidth":"98%","maxHeight":"98%","fixed":true,"mobiledetect":true,"mobiledevicewidth":"480px"},"urlIsAjaxTrusted":{"https:\/\/zoeken.haarlemmermeer.nl\/":true,"\/taak\/corona":true},"field_group":{"div":"full","fieldset":"full"},"password":{"strengthTitle":"Wachtwoord naleving:"},"type":"setting"}); //--><!]]> Overslaan en naar de inhoud gaan Door de lockdown is onze dienstverlening veranderd.
Regel uw zaken zoveel mogelijk online. Alleen bij echte spoedgevallen kunt u langskomen op afspraak. Lees wanneer iets spoed heeft. Nederlands Zoeken Home > Corona Corona Het coronavirus heeft veel invloed op het dagelijks leven in Nederland. En dus ook in Haarlemmermeer. Allerlei organisaties werken samen om de gevolgen van het nieuwe virus te beperken. Gemeente Haarlemmermeer volgt de richtlijnen en informatie van de regering, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), de GGD en de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK).Laatste update: 19 februari 2021, 9.35 uur. U kunt alleen op afspraak langskomen. Een afspraak maakt u via 0900 1852 van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Kom alleen langs als u geen gezondheidsklachten heeft. Binnen is een mondkapje verplicht. Tablist Vaccineren: prik tegen corona2 prikken Nederland is begonnen met vaccinaties tegen het coronavirus. Als u zich laat vaccineren, betekent dat dat u 2 prikken krijgt die u beschermen tegen het virus. De tweede prik krijgt u 3 tot 6 weken na de eerste prik. Informatie voor thuiswonende ouderen Huisartsen zijn gestart met het uitnodigen van thuiswonende ouderen om zich te laten vaccineren tegen corona. Het gaat om 90-plussers sinds 25 januari, 85-90-jarigen vanaf 1 februari en 80-84-jarigen vanaf 8 februari. Deze ouderen ontvangen hiervoor een uitnodiging via de huisarts. Kiezen ouderen na overleg met hun huisarts ervoor zich te laten vaccineren op de priklocatie van de GGD op Schiphol? Dan krijgen zij een uitnodigingsbrief van het RIVM. In deze brief staat een landelijk telefoonnummer voor het maken van een afspraak. Het vervoer naar de priklocaties kan op de volgende manieren: Zelfstandig of onder begeleiding U kunt zelf naar de vaccinatielocatie rijden of u maakt gebruik van het openbaar vervoer. U kunt ook vragen of een begeleider u kunt brengen (familielid of bekende). U mag een begeleider meenemen. RegioRijder met een wmo-vervoerspas Als u een wmo-vervoerspas heeft, dan kunt u gebruik maken van de RegioRijder door te bellen naar het reserveringsnummer: 0900 9343. Er wordt geen bijdrage gevraagd en er wordt niets van uw kilometers-saldo afgeschreven. In verband met het afstand houden, is er een beperkt aantal zitplaatsen in de bus. Reserveer uiterlijk 1 dag voor vertrek. Valys met een Valyspas Heeft u een Valyspas? Dan kunt u beroep doen op personenvervoerder Valys door te bellen naar: 0900 9630. Er wordt geen bijdrage gevraagd en er wordt niets van uw kilometers-saldo afgeschreven. Vrijwilligersorganisaties in de regio Voor ouderen die geen wmo-vervoerspas hebben, niet zelf kunnen rijden en geen begeleider hebben die hen kan brengen, kan een vrijwilliger u rijden naar de priklocatie. Wilt u hiervan gebruikmaken? Neem contact op met Automobiel via het telefoonnummer 088 700 41 00. Mocht dat geen oplossing bieden, dan kan de plaatselijke afdeling van het Rode Kruis soms helpen. Het nummer van het Rode Kruis afdeling Haarlemmermeer is: 023 562 26 14. Kunnen zij ook niet helpen? Neem dan contact op met RegioRijder door te bellen naar 0900 9343. Deze vervoerder brengt ouderen in dit geval gratis. Houdt er rekening mee dat RegioRijder de rit moet inpassen in het vervoersschema. Reserveer uiterlijk 1 dag voor vertrek. Publieksinformatienummer Heeft u geen wmo-pas of Valyspas en kan het vrijwilligersvervoer u niet helpen? Dan kunt u contact opnemen met het publieksinformatienummer van de Rijksoverheid via 0800 1351. Een medewerker gaat samen met u op zoek naar een mogelijkheid. Mondkapje in de taxi Gaat u gebruik maken van het vervoer van RegioRijder of Valys? Zorg er dan voor dat u een mondkapje bij u heeft, bij voorkeur een medisch mondkapje (een IIR ofwel 2R). U bent namelijk verplicht een mondkapje in de bus te dragen. Medische mondkapjes zijn verkrijgbaar bij de apotheek of online te bestellen. Meer weten? Meer informatie over vaccineren vindt u op de website van de Rijksoverheid of de site van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Of u bekijkt de uitleg van Steffie: zij legt simpel uit wat vaccineren tegen corona is, of het veilig is en hoe u wordt uitgenodigd. De informatie over vaccineren is ook beschikbaar in het Engels, Arabisch, Bulgaars, Frans, Duits, Pools, Roemeens, Spaans en Turks op de website van de Rijksoverheid. De regelsDe duur van deze maatregelen is tot ten minste 1 maart 2021. Heeft u moeite met informatie in tekst? Bekijk dan de beeldsamenvatting van de coronaregels. Vergeet niet Houd 1,5 meter afstand. Was handen vaak. Blijf thuis klachten en laat u testen. Thuis en buiten Thuis: maximaal 1 persoon per dag op bezoek. Kinderen tot en met 12 jaar tellen hierbij niet mee. Buiten: - Groepen van maximaal 2 personen of alle mensen die bij 1 huishouden horen. Kinderen tot en met 12 jaar tellen hierbij niet mee. - Tussen 20.00 en 6.00 uur is het bezit en gebruik van alcohol verboden. Meer informatie: Rijksoverheid: Regels voor binnen en buiten. Haarlemmermeer Voor Haarlemmermeer gelden vanaf 1 december 2020 dezelfde regels als de rest van Nederland. Bekijk de website van Veiligheidsregio Kennemerland voor meer informatie. Avondklok U mag niet naar buiten tussen 21.00 en 4.30 uur. De avondklok geldt tot tenminste woensdag 3 maart 2021. Meer informatie: Rijksoverheid: Avondklok. Overtredingen en boetes U kunt een boete krijgen als u zich niet aan de regels houdt. Buiten met meer dan 2 mensen (13 jaar en ouder): € 95. Geen mondkapje waar het wel moet: € 95. Buiten tijdens avondklok: € 95. Ziet u overtredingen? Meld het online. Horeca Alle eet- en drinkgelegenheden zijn dicht. Eten afhalen of laten bezorgen mag wel. Verkoop van alcohol softdrugs tot uiterlijk 20.00 uur. Meer informatie: Regels voor terrashouders. Rijksoverheid: Horeca en evenementen. Kunst, cultuur en uitgaan Verbod op evenementen. Bioscopen, concertzalen en theaters zijn dicht. Bibliotheken blijven open om boeken af te halen. Meer informatie: Rijksoverheid: Corona en cultuur, uitgaan en sport. Rijksoverheid: Het coronavirus en de horeca en evenementen. Mondkapjes In alle openbare binnenruimten verplicht vanaf 13 jaar. Meer informatie: Rijksoverheid: Het gebruik van mondkapjes. Onderwijs Open: Basisscholen. Speciaal (basis)onderwijs. Kinderdagopvang. Dicht tot in ieder geval maandag 1 maart 2021: Middelbare scholen. Instellingen voor mbo, hbo en wetenschappelijk onderwijs. Buitenschoolse opvang. Uitzonderingen: Begeleiden van kwetsbare leerlingen en studenten. Praktijkonderwijs, lessen voor examenleerlingen en het afnemen van schoolexamens in het (voor)examenjaar op middelbare scholen. Examens en tentamens en praktijkonderwijs in MBO, HBO en WO. Buitenschoolse opvang voor kinderen van ouders met een cruciaal beroep. Meer informatie: Rijksoverheid: Informatie voor ouders, scholieren, scholen en kinderopvangorganisaties over het coronavirus. GGD Amsterdam: Scholen en corona. GGD: Extra richtlijnen en aangescherpt bron- en contactonderzoek basisscholen. GGD: Test- en thuisblijfbeleid voor kinderen. Reizen Reis zo min mogelijk binnen Nederland en naar het buitenland. Mondkapje in het openbaar vervoer verplicht vanaf 13 jaar. Meer informatie: Rijksoverheid: Maatregelen tegen verspreiding coronavirus in ov. GVB: Verantwoord reizen doen we samen. Sporten Samen sporten met maximaal 2 personen. Binnensportlocaties zoals sportscholen, zwembaden en sauna's zijn dicht. Geen wedstrijden. Sportkantines, kleedkamers en douches zijn dicht. Kinderen tot 18 jaar mogen buiten sporten in teamverband en wedstrijden spelen tegen teams van de eigen club. Meer informatie: Regels voor sportverenigingen. Rijksoverheid: Corona en sport. Winkelen Alle winkels zijn dicht, behalve winkels voor eerste levensbehoeften. U kunt wel bestellen en afhalen bij winkels. Alcohol mag niet verkocht of bezorgd worden na 20.00 uur. Meer informatie: Winkelen in Haarlemmermeer. Rijksoverheid: Open en gesloten winkels tijdens de lockdown. Rijksoverheid: Corona en winkelen en boodschappen doen. Uitzonderingen Zorg blijft toegankelijk. Mensen met (para)medische beroepen werken door. Winkels met voornamelijk levensmiddelen, drogisterijen, apotheken, opticiens, audiciëns, winkels voor reparatie en onderhoud blijven open. Servicepunten voor pakketten zijn open. Locaties voor zakelijke dienstverlening (banken, hypotheekverstrekking, makelaars) zijn open. Het loket van de gemeente, de rechtbank en andere overheidslocaties zijn open. Hotels zijn open, maar restaurants en roomservice zijn gesloten. Buurthuizen blijven open voor hulp aan kwetsbare mensen. Topsporters in de topsportcompetities mogen trainen en wedstrijden spelen. Informatie over het coronavirusLandelijke informatie Bekijk het coronadashboard van de Rijksoverheid. Op de website van de Rijksoverheid staat de laatst bekende informatie over het virus. Hier vindt u ook alle informatie over de laatste persconferentie. Algemene informatie op de website van het RIVM, zoals weekupdates waarin u het aantal nieuwe meldingen en ziekenhuisopnamen kunt bekijken. Voor vragen over het coronavirus kunt u bellen met het landelijke informatienummer 0800 1351. Dit nummer is elke dag bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur. Voor mensen die veel moeite hebben met lezen en schrijven is er nu Steffie.nl. Steffie legt moeilijke dingen uit. Ook voor kinderen is de informatie goed toegankelijk. Regionale informatie Actuele informatie staat op de website van de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK). Bekijk hier de actuele informatie op de website van het RIVM. Daar vindt u ook een kaartje met actuele cijfers per gemeente. Informatie over het coronavirus in andere talen De persconferentie worden in verschillende talen vertaald. Het gesproken Nederlands is vertaald en te horen bij de beelden van de persconferentie. U kunt de vertaalde persconferentie bekijken op de website van het tolk- en vertaalcentrum. De vertaling is beschikbaar in het Arabisch-Syrisch, Berber, Engels, Farsi, Marokkaans-Arabisch, Pools, Tigrinya (= Semitisch) en Turks. Op de website van Rijksoverheid vindt u communicatiemiddelen voor anderstaligen. De posters zijn er in het Engels, Spaans, Arabisch, Papiamento, Papiamentu, Pools en Turks en de social media uitingen zijn er in het Duits en Frans. Testen op coronaHeeft u klachten zoals verkoudheid, hoesten, verhoging of plotseling verlies van smaak of reuk? Laat u dan zo snel mogelijk testen op het coronavirus. Zo controleren we de verspreiding van het virus en beschermen we elkaar. Op de website van GGD Kennemerland staat hoe u een afspraak maakt en hoe het testen werkt. Het testbeleid voor kinderen is per 1 februari aangepast. Lees op de website van GGD Kennemerland over het testbeleid voor kinderen. Meer uitleg staat in de nieuwsbrief van 1 februari die u kunt vinden in het tabblad 'Nieuwsbrieven' op de website van GGD Kennemerland. Testlocaties GGD Kennemerland heeft 3 teststraten en een testbus: Expo Haarlemmermeer, Stelling 1, 2141 SB Vijfhuizen. Loevesteinse Randweg, 1171 PK Badhoevedorp (P4 Schiphol). Conradweg 40, 2031 CM Haarlem (Waardepolder). De testbus staat elke week op een aantal locaties in de regio. Winkelen in HaarlemmermeerVanaf dinsdag 15 december zijn winkels zoals kledingwinkels, schoenenwinkels, sieradenwinkels en hobbywinkels gesloten. Vanaf 10 februari is het wel mogelijk om producten te bestellen en af te halen bij een winkel. Er zijn een aantal voorwaarden. Supermarkten, bakkers, slagers en andere winkels waar levensmiddelen worden verkocht, kunnen wel openblijven, net als bijvoorbeeld apotheken, drogisterijen en tankstations. Bekijk de volledige lijst van winkels die wel open zijn. Winkelend publiek Als bezoeker moet u zich veilig kunnen verplaatsen door winkelstraten. En veilig buiten kunnen wachten als een winkel vol is. De gemeente heeft daarom maatregelen genomen om samen met winkeliers te zorgen voor een veilige winkelstraat. Voor winkelend publiek geldt: Blijf thuis bij coronaverschijnselen. Houd 1,5 meter afstand. Winkel alleen. Draag een mondkapje (in winkels). Kies een rustig winkelmoment of maak een afspraak. Wachtrij vol? Kom later terug. Houd rechts aan. Houd u aan de looprichting. Steek zo kort mogelijk over. Betaal met uw pinpas. Doe gericht uw inkopen. Winkeliers Voor winkeliers geldt: Winkels in de detailhandel zijn gesloten van 15 december tot en met tenminste 9 februari. Alle winkels sluiten uiterlijk om 20.00 uur. Levensmiddelenwinkels mogen tot 21.00 uur open zijn. Op een markt mogen alleen kramen voor eerste levensbehoeften staan. Tussen 20.00 uur en 6.00 uur wordt er geen alcohol of softdrugs meer verkocht of bezorgd. De winkelier is ook verantwoordelijk voor het inrichten van een wachtrij tegen de gevel van de winkel. Hiervoor geldt: De wachtrij is (in principe) alleen toegestaan voor uw eigen winkel (gevel). Zorg voor 1,5 meter afstand tussen klanten. Laat de winkelingang en wachtrij logisch aansluiten. Wachtrij vol? Vraag de klant later terug te komen. Zorg voor duidelijke begrenzing van de wachtrij. Meer informatie vindt u op de pagina ‘Corona en winkelen en boodschappen doen’ van de Rijksoverheid. Langskomen: alleen bij spoed en op afspraak Probeer zoveel mogelijk uw zaken online te regelen via de website. Maak alleen een afspraak als er spoed is. Een afspraak maken kan alleen via 0900 1852. We bespreken dan of uw vraag spoed heeft of niet. Kom alleen naar de balies als u geen gezondheidsklachten heeft. Veel producten en diensten kunt u ook online regelen. Bijvoorbeeld producten en diensten rondom parkeren, Verklaring omtrent gedrag, uittreksels en het doorgeven van verhuizingen. Voor een nieuw paspoort of andere producten van burgerzaken, kunt u alleen op afspraak terecht bij de balies in het raadhuis in Hoofddorp, servicecentra in Nieuw-Vennep en Halfweg en de gemeentebalie op Schiphol. Kom alleen als het echt nodig is. Bijvoorbeeld als uw paspoort binnen 1 maand verloopt en u geen ander geldig reisdocument heeft. Of wanneer u zich moet legitimeren en geen geldig legitimatiebewijs heeft. Heeft u een afspraak bij de gemeente? Draag dan een mondkapje. Heeft u geen mondkapje? Dan kunt u deze krijgen bij de beveiliging. Deze regels gelden ook voor bijeenkomsten van de gemeente buiten het raadhuis en de servicecentra. Langskomen bij de balie van de Frontoffice Vergunningen of het Ondernemersplein kan alleen op afspraak in het raadhuis in Hoofddorp en alleen als het echt noodzakelijk is. Afspraken worden waar mogelijk digitaal of telefonisch afgehandeld. U kunt (ruimtelijke) plannen en vergunningen digitaal inzien. Afhankelijk van het soort stukken, vindt u deze op de pagina Bestemmingsplannen, de website van de Omgevingsdienst, de website officielebekendmakingen.nl of op de website Ruimtelijke Plannen. Zijn de stukken niet digitaal beschikbaar? Dan kan de gemeente u de stukken digitaal toesturen. Neemt u hiervoor contact op via 0900 1852. De medewerkers van sociale dienstverlening voeren voorlopig geen persoonlijke gesprekken met cliënten in het raadhuis. De afspraken worden via de telefoon gevoerd of er is contact via e-mail. Gesprekken met team huisvesting vinden wél volgens afspraak plaats in het raadhuis. Bij aanvragen voor zorg en ondersteuning worden tijdelijk geen huisbezoeken afgelegd. Vanaf 14 oktober zijn evenementen verboden. Hulp voor ondernemers en werknemersDoor de uitbraak van het coronavirus wordt er op dit moment veel van mensen gevraagd. Veel ondernemers en werknemers beleven nu een zware tijd met lastige uitdagingen. Gemeente Haarlemmermeer probeert hen zo goed mogelijk te helpen om deze periode door te komen. Financiële maatregelen Het kabinet heeft een pakket van noodmaatregelen vastgesteld om ondernemers, zzp’ers (zelfstandigen zonder personeel), verenigingen en stichtingen die financieel getroffen worden door het coronavirus te helpen. Bekijk hier de informatie over financiële ondersteuning. Het kabinet werkt een nieuwe regeling uit: Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK). TONK biedt financiële hulp voor huishoudens die door de crisis te maken krijgen met terugval in inkomen. Naar verwachting kunt u de TONK begin maart aanvragen. U kunt de TONK dan met terugwerkende kracht aanvragen vanaf 1 januari. Zodra de precieze startdatum bekend is wanneer u TONK kunt aanvragen, leest u dat op deze pagina. KVK Coronaloket Heeft u vragen over ondernemerschap in relatie tot het coronavirus? Het KVK Coronaloket helpt u graag. Bekijk de website van het Coronaloket of bel 0800 2117. Horeca (KHN) Corona informatie Bent u ondernemer in de horeca en hebt u specifieke vragen? Dan verwijzen wij u naar Koninklijke Horeca Nederland. Zij heeft voor haar leden een speciaal hulploket ingericht. Bekijk de website www.khn.nl/corona, of mail vragen naar corona@khn.nl of bel 0348 48 94 11. Retail non-food Bent u ondernemer in de Retail non-food? Wat betekent het coronavirus voor uw winkel, personeel? En welke vragen van klanten kunt u krijgen? Inretail geeft u antwoord. Ga naar de website van Inretail, bel 088 973 06 00 (ma t/m vrij - 08.00 tot 20.00), mail naar coronavirus@inretail.nl, of app 06 24 95 83 16. Internationale bedrijven De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft in samenwerking met Buitenlandse Zaken en het internationale netwerk van ambassadeurs en consulaten-generaal voor een aantal landen een lijst met veelgestelde vragen opgesteld. Bekijk de antwoorden op de site van de RVO. Huurrechten voor ondernemers Door de coronacrisis kunnen veel ondernemers de huur van hun bedrijfspand niet meer betalen. Lees wat u kunt doen en wat uw rechten en plichten zijn op de pagina Huurrechten voor ondernemers tijdens corona. Kunt u het antwoord op uw vraag online niet vinden? Neem dan contact op met de gemeente via 0900 1852. Belt u vanuit het buitenland of kunt u geen 0900-nummer bellen? Bel dan met 0031 23 567 65 43. Information for English speaking entrepreneurs can be found on the Dutch government website government information for entrepreneurs. Regels voor sportverenigingenOm groepsvorming, sociale contacten en het aantal reisbewegingen te verminderen zijn er maatregelen voor sport. Volwassenen sporten alleen of met zijn tweeën, en alleen buiten. Kinderen t/m 17 jaar mogen sporten in teamverband en mogen wedstrijden onderling spelen, maar ook alleen buiten. Op de pagina Maatregelen sport in verband met coronavirus heeft de gemeente alle lokale informatie voor u op een rij gezet. Meer informatie? Bekijk de veelgestelde vragen over het coronavirus en sport op de website van de Rijksoverheid. Regels voor terrashoudersDe horeca is sinds half oktober gesloten. Daarom gelden onderstaande regels nu niet. In januari 2021 worden de maatregelen voor de horeca opnieuw bekeken. Zodra de horeca weer open mag, is er ruimte voor (tijdelijke) terrassen. Alleen als u een geldige terrasvergunning heeft, kunt u uw terras openen. Veiligheid staat daarbij wel voorop: neem maatregelen om ervoor te zorgen dat er altijd 1,5 meter afstand tussen uw gasten bestaat. Laat dit uw gasten ook weten, bijvoorbeeld door een bord met huisregels bij de ingang neer te zetten. En zorg voor een plek waar wachtende gasten veilig op 1,5 meter afstand kunnen staan. Van elkaar en van de gasten die al geholpen worden. Er zijn al regels voor terrassen en terrasuitbreidingen. Deze regels zijn op onderstaande punten aangepast: Er mogen geen parkeerplaatsen ingenomen worden voor terrassen. Tijdens evenementen moeten tijdelijke terrassen verplaatst worden. Op de looproutes van voetgangers mogen geen terrassen staan. Bij sluiting van een openbare inrichting moeten tijdelijke terrassen weggehaald zijn. Terrasverwarmers zijn ook in de wintermaanden toegestaan. Bekijk alle regels waaraan terrashouders zich moet houden. Regels voor zorgaanbiedersDe landelijke maatregelen van het RIVM vragen om een andere wijze van invulling van de zorg. Op basis van het Haarlemmermeers model gaat de gemeente er ook nu vanuit dat uw professionals goed kunnen inschatten welke zorg noodzakelijk is en welke zorg mogelijk kan worden uitgesteld. De gemeente verwacht daarbij dat u maatwerk toepast. Officiële richtlijnen Gemeente Haarlemmermeer volgt als het gaat om het coronavirus de officiële richtlijnen vanuit het RIVM en de GGD. Zorgcontinuïteit en declaraties Gemeente Haarlemmermeer vergoedt de inzet van alternatieve zorgvormen aan haar inwoners conform de huidige tarieven. De gemeente hanteert het huidige declaratiesysteem. Dit geldt zolang de beperkende maatregelen van het RIVM vanwege het coronavirus van kracht zijn. Het kan voorkomen dat de prestaties uit de contracten en controleprotocollen hierbij niet of niet volledig kunnen worden nageleefd. De gemeente vraagt u om in deze bijzondere situatie de alternatief geleverde zorg in uw administratie vast te leggen om zo de rechtmatigheid van deze betalingen achteraf vast te kunnen stellen. Overigens zijn er landelijke ontwikkelingen waarbij de VNG, VWS en Zorgverzekeraars zijn overeengekomen dat de door de gemeenten extra gemaakte kosten door het rijk worden gecompenseerd. Wat te doen bij liquiditeitsproblemen Als ondanks de bovengenoemde afspraak toch een liquiditeitsprobleem ontstaat verzoekt de gemeente Haarlemmermeer u dringend contact op te nemen met uw categoriemanager. Dit kan uiteraard ook bij andere dringende vragen. Problemen met de zorgcontinuïteit of andere vragen? Neem dan contact op met de gemeente Haarlemmermeer via sociaaldomein@haarlemmermeer.nl. Waar vind ik meer informatie? Via de website van Sociale Kaart Haarlemmermeer kunnen zorgaanbieders inloggen op de portal voor professionals. Sociale kaart Haarlemmermeer geeft u ook antwoord op vragen over onder meer wonen, geldzaken, werk, gezin en gezondheid. Hulporganisaties en steunpuntenKinderen, jongeren en opvoeden Kindertelefoon Deze tijd is best spannend en onzeker. Misschien maak je je wel zorgen om familie of vrienden, school of voel je je alleen en is het thuis niet fijn. Daarom is De Kindertelefoon er juist nu! Je mag over alles praten met onze vrijwilligers, elke dag tussen 11.00 en 21.00. Of praat met leeftijdgenoten op het forum. bel 0800 0432 (gratis) kindertelefoon.nl/corona kindertelefoon.nl/help-elkaar-forum Centrum voor Jeugd en Gezin Haarlemmermeer Voor vragen over opvoeden en opgroeien. cjghaarlemmermeer.nl Media-opvoeding Vragen en antwoorden over verantwoord mediagebruik tijdens de coronacrisis. mediagebruik-tijdens-corona-crisis Prezens Online hulp en coaching in coronatijd, speciaal voor ouders die zelf ziek zijn of psychische problemen hebben. bel 088 788 50 15 mail familie@prezens.nl Ouders en onderwijs Voor vragen over de gevolgen van het coronavirus op de scholen. oudersenonderwijs.nl/faq-scholen-deels-open-wat-nu Steunpunt Passend Onderwijs Veelgestelde vragen rond corona en passend onderwijs (voor het primair en voortgezet onderwijs) www.steunpuntpassendonderwijs-povo.nl/veelgestelde-vragen/ Geweld, mishandeling Meldpunt huiselijk geweld Voor advies en ondersteuning en het melden van huiselijk geweld en kindermishandeling. bel 0800 2000 (gratis 24/7) veiligthuis.nl Landelijke campagne tegen huiselijk geweld 'Ik vermoed huiselijk geweld', campagne van de Rijksoverheid ikvermoedhuiselijkgeweld.nl Zorg voor een naaste Mantelzorg en Meer Informatie voor mantelzorgers over initiatieven voor coronahulp in gemeente Haarlemmermeer. mantelzorg/overzicht-initiatieven-coronahulp Slachtofferhulp - hulp aan naasten van IC-patiënten Adviezen en tips voor mensen met een naaste op de Intensive Care. www.slachtofferhulp.nl Ouderen en kwetsbare mensen Mee Heb je een vraag, probleem of behoefte aan iemand die luistert? MEE is er, ook in deze corona-tijd. Voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking, mensen met autisme, hun naasten, maar ook voor ouderen en andere kwetsbare mensen. bel 020 512 72 72 mail informatie@mee-az.nl MeerWaarde Vraag om hulp of help een ander. In deze coronacrisis hebben oudere en kwetsbare mensen het zwaar. Ook mensen die werken in de zorg en het onderwijs, bij politie en winkels kunnen mogelijk extra hulp gebruiken. MeerWaarde brengt vraag en aanbod bij elkaar. bel 023 303 41 00 coronahulp-vraag-en-aanbod-op-haarlemmermeervoorelkaar MIND Online steun voor en door mensen met psychische problemen. wijzijnmind.nl/corona Roads Roads zet zich in voor mensen met psychiatrische problemen of die verslaafd zijn (geweest). Werk is een belangrijk onderdeel van het herstelprogramma. Op de website van Roads vindt u een overzicht van activiteiten en initiatieven waarvan u gebruik kunt maken tijdens de coronacrisis. roads.nl/activiteiten-corona De luisterlijn Voor een luisterend oor en een goed gesprek via telefoon of chat. Bel 0900 0706 of kijk op deluisterlijn.nl Geldzaken Nibud Voor veel huishoudens heeft de coronacrisis grote financiële gevolgen. In deze special vindt u tips en hulpmiddelen om grip op uw geld te houden. nibud.nl/special/geldwijzer-corona PLANgroep Veel mensen hebben als gevolg van de corona crisis te maken met oplopende schulden. Het is belangrijk dat u zich tijdig meldt bij PLANgroep voor hulp. plangroeponline.nl/haarlemmermeer/nl-nl/contactformulier.aspx Sociale kaart Haarlemmermeer Op Sociale kaart Haarlemmermeer vindt u een overzicht van verschillende organisaties in Haarlemmermeer die u kunnen helpen bij vragen over wonen, geldzaken, werk, gezin en gezondheid. Ook staat er een lijst van hulporganisaties die in Haarlemmermeer coronahulp bieden. Bekijk ook Coronadashboard Haarlemmermeer Doorgeven overtreding maatregelen Coronanieuws Haarlemmermeer Coronavirus makkelijk uitgelegd Twitter Facebook Instagram Contact InforMeer Archief Mijn Haarlemmermeer ZorgMail Privacyverklaring Proclaimer Toegankelijkheid RSS feed (function() { var sz = document.createElement('script'); sz.type = 'text/javascript'; sz.async = true; sz.src = '//ssl.siteimprove.com/js/siteanalyze_6006057.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(sz, s); })();
19 feb. 2021 12:08:48