Veelgestelde vragen over het coronavirus | Gemeente Deventer
U kunt de informatie op de pagina groter of kleiner maken.
Druk hiervoor de Ctrl-toets samen met de + of - toets in (op Mac is het Cmd met + of -).
Coronavirus DeventerVeelgestelde vragen over het coronavirus
Veelgestelde vragen over het coronavirus
Hieronder vindt u een overzicht met veelgestelde vragen over lokale gevolgen van de coronamaatregelen. Staat uw vraag er niet tussen? Kijk bij de landelijke maatregelen (Rijksoverheid) of de regionale maatregelen (Veiligheidsregio IJsselland).
Zijn er nog inloopmogelijkheden bij de sociale teams?
Alle inloopmaatregelen zijn weer gestopt na aangescherpte coronamaatregelen. Bij vragen kunt u contact opnemen met uw contactpersoon van het sociaal team of bellen met het algemeen nummer: 0570 - 69 53 99. Dit kan van maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 17.00 uur en vrijdag van 09.00 uur tot 13.00 uur.
Gaan de sociale teams door met huisbezoeken?
De sociale teams leggen alleen nog huisbezoeken af indien zeer urgent is. De fysieke bezoeken zijn vervangen door telefonisch contact.
Kan ik nog hulp krijgen van Team Toegang Jeugd Deventer?
Medewerkers van Team Toegang Jeugd Deventer werken vanuit huis. Zij hebben minimaal fysiek contact met cliënten. Afspraken op kantoor en huisbezoeken worden zoveel als mogelijk uitgesteld en/of telefonisch gevoerd.
Dit geldt niet als er sprake is van crisis of absoluut noodzakelijk persoonlijk contact. Hierbij worden de hygiënemaatregelen van het RIVM gevolgd, zoals geen handen schudden, afstand houden, handen wassen, etcetera. U bereikt het team via toegangjeugd@deventer.nl.
Wat betekent dit voor de opvang van dak- en thuislozen?
De opvang van dak- en thuislozen gaat gewoon door.
Welke maatregelen nemen zorgaanbieders?
Elke zorgaanbieder maakt een eigen keuze hoe om te gaan met de ondersteuning die zij bieden. Als u vragen heeft over deze ondersteuning dan kunt u zich het beste wenden tot uw zorgaanbieder.
Bij vragen kunt u altijd contact opnemen met uw zorgaanbieder of het sociaal team.
Welke zorg leveren de jeugdzorgaanbieders?
Jeugdzorgaanbieders leveren hulp volgens de richtlijnen van het RIVM. Bij de verschillende vormen van hulp wordt een afweging gemaakt zoals hieronder geschetst.
Residentiele groepen, jeugdzorg plus en spoedzorg worden geleverd.
Ambulante hulp en pleegzorg: uitgangspunt is dat zoveel mogelijk op afstand wordt gedaan. Denken wij dat de veiligheid van een kind in gevaar is? Dan vindt er een huisbezoek plaats of wordt de klant op kantoor uitgenodigd. Dit is uiteraard alleen als niemand in het gezin gezondheidsklachten heeft.
Dagbehandeling: een aantal organisaties verleent zorg en is open. Met ouders worden individuele maatwerkafspraken gemaakt. Als kinderen niet kunnen komen (ziekte), of als ouders hun kinderen thuis willen houden, dan wordt geprobeerd ambulant te ondersteunen. Hierbij wordt dan digitale middelen ingezet.
Dit is op hoofdlijnen de werkwijze van de zorgaanbieders. Heeft u vragen, dan kunt u altijd contact opnemen met uw eigen zorgaanbieder of het Team Toegang Jeugd Deventer (toegangjeugd@deventer.nl).
Hoe kan ik als zorgaanbieder mijn werk blijven doen als mijn bedrijf financieel in de knel komt?
Dit zijn onzekere tijden, zeker voor de zorgaanbieders en hun cliënten, kwetsbare inwoners, volwassenen en jeugdigen. Op dit moment is weinig zeker, behalve dat de gemeente Deventer wil dat cliënten zo goed mogelijk ondersteund blijven en dat zorgondernemers niet omvallen als gevolg van deze crisis.
Ook als fysiek contact niet meer mogelijk is, zijn er veel andere manieren om de zorg door te laten gaan. We zien dat daar heel creatief gebruik van wordt gemaakt.
Al die contacten, hoe lang of kort ook, kunnen geregistreerd en gedeclareerd worden. Wij gaan flexibel om met die declaraties. Daarnaast kunnen zorgaanbieders gebruik maken van de landelijke regelingen en uitstel van belastingen.
Hoe kan ik contact opnemen met het BAD (Budget Adviesbureau Deventer)?
De medewerkers van het BAD werken de komende tijd vanuit huis. Ze zijn gewoon bereikbaar via de mail en tijdens de telefonische spreekuren van 09.00 tot 12.00 uur. Soms moet u iets langer wachten voordat u iemand aan de lijn krijgt of wordt teruggebeld. De balie is alleen geopend voor spoedzaken. Stukken aanleveren kan het beste via e-mail
U kunt een uitkering aanvragen via Werk.nl. Kunt u geen digitale aanvraag doen? Neem dan contact op met Deventer Werktalent via 0570 856 700.
Nadat de aanvraag is ingediend, neemt een Inkomensconsulent binnen een aantal werkdagen telefonisch contact met u op.
Ik ben jonger dan 27 jaar, hoe kan ik een uitkering aanvragen?
Je kunt een uitkering aanvragen via Werk.nl. Kun je geen digitale aanvraag doen? Neem dan contact op met Deventer Werktalent via 0570 856 700. Nadat de aanvraag is ingediend, neemt een Inkomensconsulent binnen een aantal werkdagen telefonisch contact met jou op.
Vanwege het coronavirus geldt er tijdelijk geen verplichte zoekperiode voor jongeren tot 27 jaar.
Heb je een vraag of wil je hulp?
Ben je jonger dan 27 jaar dan kun je over jouw vraag een e-mail sturen naar jongerenloket@deventer.nl.
Hoe kan ik contact opnemen met mijn consulent
Bij vragen kunt u telefonisch of via e-mail contact opnemen met uw contactpersoon van Deventer Werktalent of Inkomensondersteuning. Heeft u nog geen contactpersoon, neem dan contact op met Deventer Werktalent via 0570 856 700.
Wilt u een wijziging doorgeven? Dat kan met het wijzigingsformulier.
Hoe zit het met mijn verplichtingen in het kader van re-integratie?
De verplichtingen voor arbeid en re-integratie blijven gelden. Neem bij vragen contact op met uw werkconsulent.
Ik heb geldzorgen en ben zelfstandig, ik heb een eenmanszaak. Waar kan ik terecht?
U vindt veel informatie bij Veelgestelde vragen ondernemers.
Wat moet ik doen? Ik maak me zorgen dat ik mijn rekeningen niet meer kan betalen.
Wacht niet te lang met hulp zoeken! De gemeente heeft via Budget Adviesbureau Deventer (BAD) afspraken gemaakt met veel organisaties. In de meeste gevallen kan het BAD een oplossing bieden.
Wilt u advies of hulp? Het BAD helpt u verder. Bekijk de bereikbaarheid van het BAD tijdens de coronamaatregelen.
Is het BAD (Budget Adviesbureau Deventer) bereikbaar?
De medewerkers van het BAD werken vanuit huis. Ze zijn bereikbaar via de mail en tijdens de telefonische spreekuren van 09.00 tot 12.00 uur.
Ik kan mijn huur nu niet meer betalen; word ik mijn huis uitgezet?
Het kabinet heeft met de landelijke verhuurpartijen afgesproken dat tijdens de crisis, huisuitzettingen voorlopig niet door gaan. Het BAD heeft goede afspraken met de woningbouwverenigingen Ieder1, Rentree en De Marken, om huisuitzettingen te voorkomen.
Kunt u nu de huur niet betalen? De achterstand moet wel later ingelopen worden. Als u zich zorgen maakt omdat u de huur of andere rekeningen niet meer kunt betalen, neem dan contact op met het BAD. Bekijk de bereikbaarheid van het BAD tijdens de coronamaatregelen.
Ik kan de rekening voor water en energie niet meer betalen, word ik nu afgesloten?
De waterbedrijven sluiten in deze periode geen klanten af van het drinkwater. Was u al afgesloten? Dan wordt u weer aangesloten op het drinkwaternet. Netbeheerders hebben ook aangegeven geen afsluitingen meer uit te voeren (tenzij er sprake is van fraude of misbruik). De energieleveranciers gaan bij betalingsproblemen in gesprek om individuele afspraken te maken.
De achterstand moet wel later ingelopen worden. Als u zich zorgen maakt omdat u de rekeningen niet meer kunt betalen, neem dan contact op met het BAD. Bekijk de bereikbaarheid van het BAD tijdens de coronamaatregelen.
Ik heb een laag inkomen en kan de belastingen niet betalen, kan ik kwijtschelding aanvragen?
Of u voor kwijtschelding in aanmerking komt, hangt af van een aantal voorwaarden af. Het aanvraagformulier voor kwijtschelding en de voorwaarden vindt u bij Belastingen, kwijtschelding.
Ik kan de aflossing van mijn schuldregeling of het krediet bij de Kredietbank Salland nu niet betalen. Kan dat tijdelijk gestopt worden?
Neem hierover contact op met het BAD. Zij bekijken met u wat de beste oplossing is in uw situatie.
Bekijk de bereikbaarheid van het BAD.
Kan ik bijzondere bijstand aanvragen?
De medewerkers van de gemeente werken op dit moment veel thuis. U kunt dus niet naar een inloopspreekuur. Zij zijn wel gewoon telefonisch bereikbaar. Het kan wel iets langer duren voor u iemand aan de lijn krijgt of teruggebeld wordt.
Wilt u bijzondere bijstand aanvragen en ontvangt u een bijstandsuitkering? Neemt dan contact op met uw inkomensconsulent van Werk en Inkomen. Dus niet met Publiekscontacten Zorg.
Wilt u bijzondere bijstand aanvragen en heeft u géén bijstandsuitkering? Neem dan contact op met Publiekscontacten zorg. Dat kan via telefoonnummer 14 0570.
Inleveren van gegevens. Als u uw aanvraag bijzondere bijstand of aanvullende gegevens in wilt leveren, doe dat dan het liefst per mail. Maak een foto van de stukken en mail ze naar zorg@deventer.nl. U kunt de stukken ook achterlaten in de brievenbus van het stadhuis.
Ik maak gebruik van de Voedselbank, blijft deze wel open?
Kijk voor informatie op de website van de Voedselbank Deventer.
Waar kan ik me laten testen op corona?
Heeft u (milde) klachten die doen denken aan corona? Laat u dan testen, zodat u weet waar u aan toe bent. U kunt online een afspraak maken via Rijksoverheid.nl/coronatest of bellen met 0800 - 1202.
De testlocatie in Deventer bevindt zich op de Hannoverstraat 2 (naast de Gamma). Dit is en nieuwe locatie, die wat ruimer is dan de oude. Er zijn ook ruim voldoende parkeerplaatsen.
Bent u erg ziek? Bel dan 088 - 443 03 70. Dan kunt u mogelijk thuis worden getest.
Wat gebeurt er ná de coronatest?
Binnen 48 uur krijgt u de uitslag van de test. Blijkt dat u besmet bent met corona? Dan start de GGD een bron- en contactonderzoek. Het is de bedoeling dat u vanaf dat moment thuis in isolatie blijft. Heeft u huisgenoten? Dan wordt ook hen gevraagd om 10 dagen in thuisquarantaine te gaan.
Ik heb hulp nodig. Waar kan ik terecht?
Voor vraag en aanbod bij praktische problemen en bij eenzaamheid en/of angst
Heeft u een praktisch probleem, bent u eenzaam of maakt u zich zorgen? Of wilt u juist anderen helpen? U kunt uw vraag of aanbod zetten op www.betermetjeburen.nl of bellen naar 0570 – 61 58 05. Dit is het nummer van de Vrijwilligerscentrale Deventer (optie 1), Beter met je buren (optie 2) en Buurtgeluk (optie 3, 24 uur bereikbaar).
Welke mogelijkheden zijn er?
Boodschappen laten doen;
regelmatig gebeld worden voor een praatje;
maaltijden aan huis laten bezorgen;
en nog veel meer.
Voor ondersteuningsvragen
Het sociaal team in uw wijk: www.socialeteamsdeventer.nl/mijn-wijk. U kunt ook bellen naar het algemene nummer: 0570 - 69 53 99. Dit nummer is bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 17.00 uur en op vrijdag van 09.00 uur tot 13.00 uur.
Voor (medische) vragen en richtlijnen
RIVM: 0800 - 1351. Dit nummer is dagelijks bereikbaar van 08.00 tot 20.00 uur.
Voor een luisterend oor (bij angst, eenzaamheid, zorgen)
De Luisterlijn: 0900 - 0767. Dit nummer is 24 uur bereikbaar.
U kunt ook chatten via www.deluisterlijn.nl.
De Zilverlijn (Nationaal Ouderenfonds): 0800 - 1325 (gratis).
Rode Kruis Hulplijn: 070 - 44 55 888.
Helpdesk Welkom Online: 088 - 34 42 000. Dit nummer is op werkdagen bereikbaar van 08.00 tot 20.00 uur.
Hoe kan ik veilig parkeergeld betalen (zonder fysiek contact)?
In Deventer kunt u Belparkeren. U betaalt het parkeergeld via uw mobiele telefoon. Hiermee voorkomt u fysiek contact met het parkeerautomaat. Kijk voor meer informatie op www.deventer.nl/belparkeren.
Waar gooi ik beschermingsmiddelen als mondkapjes en latex handschoenen weg?
Vanwege de veiligheid is het belangrijk dat u het volgende afval weggooit bij het restafval:
papieren zakdoekjes
mondkapjes
doordrukverpakking van medicijnen
latex handschoenen
plastic overalls
Lege zeep- of desinfectieverpakkingen mogen bij het PMD (plastic, metaal en drankpakken).
Kijk voor meer informatie op de website van Circulus-Berkel.
8 okt. 2020 14:45:02