Eerst checken, dan klikken. Voorkom internetfraude en -oplichting - Nieuws - Actueel - In Epe - Gemeente Epe
Door de coronacrisis zijn we nog meer dan anders online.
Helaas zien sommigen daarin een kans om anderen op te lichten. Internetfraude en –oplichting zijn de afgelopen weken toegenomen. Het is dus goed opletten geblazen. Hieronder een uitleg en tips.
Internetcriminelen proberen mensen geld afhandig te maken. Dat doen ze via e-mail, WhatsApp, sms of een betaalverzoek. Iemand een link sturen is een veelgebruikte manier om achter uw gegevens te komen. Dat heet ‘phishing’. Het gaat dan om gegevens zoals rekeningnummers, wachtwoorden en toegangscodes. Ook proberen ze u over te halen om geld over te maken.
Het is belangrijk goed te blijven opletten. Klik niet zomaar op een linkje of een bijlage. Geef niet zomaar persoonsgegevens door. Ga niet zomaar op een betaalverzoek in. Log niet zomaar in. Zeker niet als er zogenaamd haast of zelfs spoed bij is. Als u dit soort phishing herkent, voorkomt u internetfraude en –oplichting.
Controleer de aanhef, de afzender en de bijlage. Ontvangt u een e-mail met bijlagen en vertrouwt u die niet, open deze bijlagen dan niet. Doe dat zeker niet als een bijlage eindigt op ‘.exe’. Krijgt u een e-mail met het verzoek uw persoonsgegevens aan te leveren of te controleren? Dan is het foute boel. Uw bank, verzekeringsmaatschappij en de overheid vragen hier namelijk nooit om in een e-mail.
Kent u de persoon of de organisatie maar vertrouwt u het toch niet? Neem zelf rechtstreeks contact op via je eigen adresboek. Zo controleert u of het bericht wel echt van de afzender komt. Doe dat zeker als het gaat om een betaalverzoek. Overheidsinstellingen, banken en verzekeringsmaatschappijen gebruiken WhatsApp of sms niet om gegevens op te vragen. Ook niet om een betaalverzoek te doen.
Krijgt u een betaalverzoek? Vraagt u zich dan af of het logisch is. Kent u de persoon of de organisatie? Neem dan zelf contact op en controleer of het betaalverzoek klopt.
15 jun. 2020 02:00:00